- autor: Mateusz "GRUBY" Zawada
Wybór
miejsca
Jeśli posiadasz model off-road, wtedy wybór miejsca na
zamontowanie elektroniki jest prosty. Jedna ze stron podłogi modelu
najprawdopodobniej posiada wyznaczone miejsce na antenę, więc miejsce
gdzie odbiornik oraz regulator będą zamontowane, zostały wybrane
przez producenta, kiedy projektowano podwozie. Modele 4WD
mogą sprawić więcej kłopotu, ponieważ musisz ominąć
wszystkie zębatki, paski itp. podczas montażu elektroniki. Większość
producentów będzie miała miejsce na antenę zaznaczone w podwoziu,
wiec twój wybór zostanie ograniczony. Postaraj się zamontować
odbiornik jak najbliżej środka podwozia, aby model był lepiej wyważony.
Postaraj się również zamontować odbiornik na płask.
Kiedy już mniej więcej wiesz gdzie chcesz wszystko
zamontować, upewnij się, że kabelki są wystarczająco długie, aby
wszystko połączyć. Chodzi tu o: serwo, odbiornik oraz regulator, z którego
wychodzą kabele do silnika oraz baterii.

Montaż
elektroniki.
Teraz
kiedy wiesz gdzie co ma być, musisz wszystko zamontować w podwoziu.
Dokładnie wyczyść wszystkie części do montażu, oraz powierzchnie
podwozia, gdzie dane części maja być umieszczone. Wyczyść te części
za pomocą denaturatu lub alkoholu itp. i pozwól wszystkiemu wyschnąć.
Wykorzystaj ten czas i zamontuj serwo w podwoziu. Serwo powinno być
przykręcone mimo wszystko, wiec warto czas schnięcia jakoś wykorzystać.
Kiedy odbiornik i regulator wyschną, możesz przykleić taśmę
dwustronną do montowanego podzespołu, ponieważ łatwiej jest zamocować
je w ten sposób, niż naklejać taśmę na podwozie. Możesz tez użyć
rzepów samoprzylepnych zamiast taśmy dwustronnej.
Mocowanie
silnika oraz akumulatorków.
Podczas mocowania pamiętaj na ile wystarczą
kable do silnika oraz baterii. Postaraj się, aby nie były one za długie
i nie za krótkie - napięte bądź luźne. Dla kabelków od silnika daj
sobie na tyle miejsca, żebyś mógł połączyć motor z pozytywnymi i
negatywnymi kabelkami regla ( “+” do “+” a “-” do “-” ),
w każdej pozycji. to samo dla kabelków od baterii. Możesz użyć
kilku plastikowych opasek zaciskowych aby trzymały wszystkie kabelki
razem.
Łączenie serwa i regulatora z
odbiornikiem.
W zależności jaki masz model podłączenie wszystkiego do odbiornika
może być albo bardzo łatwe, albo sprawić Ci trochę kłopotów. Dla
modeli 2 WD off-road, wielu producentów ułatwiło zadanie, robiąc
modele tak że wszystko jest blisko siebie. Wystarczy tylko połączyć
serwo oraz regulator z odbiornikiem i gotowe! To takie proste.. Dla
modeli 4WD wszystko może być bardziej skomplikowane.
Normalnie regulator oraz odbiornik będą po tej samej
stronie podwozie, a wtedy wystarczy tylko podłączyć serwo i tyle.
Jedynie trzeba uważać, aby kabelki nie stykały, lub nie miały możliwości
dotknięcia paska przenoszącego napęd lub zębatek. Może to spowodować
pociąganie paska, albo kabelków, co grozi uszkodzeniem sprzętu. Jeżeli
podwozie jest podwójne (posiada górna płytę usztywniająca) można użyć
opasek, aby zamocować kabelki do górnego “pietra” podwozia.
Wiele osób nie wie, iż poprawne ułożenie kabelków nie
tylko ładnie wygląda, ale również ma wpływ na długość życia
elektroniki. Poświęcając więcej czasu na dokładne zamontowanie
wszystkiego - można zaosczędzić czas i pieniądze. Kable które ciągle
są naciągane i pociągane mogą spowodować zwarcia lub naderwanić się.
A to spowoduje więcej wydatków na naprawę, pozostawiając Ciebie bez
modelu!!

I
gotowe !!!
A tak wygląda gotowa zamontowana elektronika:
