•  Strona główna  •  Przepisy  •  Informatory  •  Kalendarz zawodów •  Wyniki zawodów  •  Rankingi  •  Forum •  
 
 
Menu
Strona główna
Przepisy
Dla początkujących
Zdjęcia z zawodów
Wasze modele
Opisy modeli i akcesoriów
Testy modeli
Nasze tory
Biblioteka linków RC
REKLAMA
Najbliższe zawody
Teraz nie ma zawartości dla tego bloku.
SMK Szczecin
PLMS RC

Wyrównanie napięcia w celach
- autor: Michał Karpiński




Urządzenie to, a raczej bardzo prosty układ elektroniczny służy do wyrównywania cel w akumulatorach. Mam tutaj namyśli wyrównywanie napięciowe, a nie za pomocą pilnika, czy podobnego narzędzia. Jak może niektórzy z czytelników wiedzą w akumulatorze po kilkukrotnym naładowaniu i rozładowaniu, możemy zaobserwować (przy rozładowanym pakiecie) na każdej z cel akumulatora różne napięcie. Są to różnice nieznaczne, dotyczące miliwoltów. Mogłoby się wydawać, iż nie ma to większego znaczenia, jednak myślenie taki jest bardzo błędne. Z biegiem czasu, różnice te powiększają się, a przez to sam pakiet staje się mniej wydajny. Uwaga! pajączek jest układem, który ma zastosowanie tylko w przypadku, gdy mamy dostęp do łączeń, które łączą cele między sobą, nie ma on zastosowania w tzw. pakietach TAMIYA.

 

SCHEMAT

Tyle celem wstępu, teraz konkrety. Niżej przedstawiam schemat ideowy, jak ktoś chce to może sobie go nazwać montażowym, gdyż możliwe jest zamontowanie właśnie w ten sposób elementów. Jak widać układ jest prosty (dla kogoś, kto ma, chociaż niewielki pojęcie o elektronice), praktyczni jest to 7 rezystorów i 7 diod, w tym nawet jedna świecąca J.

- Diody D1- D6 to 1N5819,

- Rezystory R1 – R6 mają wartość 2,2 W (om) 0,25 W (wata), metalizowane z tolerancją ± 1%,

- Rezystor R7 ma wartość 300W (om) 0,25 W (wata).

- D7 to zwykła dioda świecąca 3mm, może być czerwona, ale nie musi.

- Z1 - Z7 to wyprowadzenia, do których możemy dolutować żabki na przewodach o długości 10 cm, chodzi o to, abyśmy mogli czymś uchwycić łączenia między celami.




Niżej przedstawiam schemat podłączeni pajączka do akumulatora. Podłączenie jest bardzo proste, mianowicie Z1 na schemacie powinniśmy podłączyć do Plusa akumulatora, Z4 do minusa, Z2 do łączenia, które łączy cele 2 i 3, i tak dalej.



UWAGA!!!


Pajączek może być podłączany tylko wtedy, gdy akumulator jest rozładowany do całkowitego zera, w przeciwnym razie może on ulec uszkodzeniu. Najlepiej rozładować akumulator żarówką 12V, taką do samochodu (H4). Rozładowywać tak długo, aż żarówka zacznie się słabo żarzyć.

 



Po podłączeniu pajączka zaobserwujemy dość jaskrawe zaświecenie się diody D7, Oznacza to, iż akumulator jest jeszcze nie ułożony. Dioda powinna z biegiem czasu przygasać, aż do całkowitego zgaśnięcia. Zgaśnięcie diody D7 oznacza, iż akumulator został wyrównany napięciowo i napięcia na poszczególnych celach powinny być sobie równe, lub bardzo zbliżone. Proces takiego układania pakietu, od mocnego świecenia diody, aż do całkowitego jej zgaśnięcia, może potrwać nawet kilka godzin.

 

ZAKOŃCZENIE

Urządzenia te, trudno spotkać na zawodach, ponieważ większość zawodników wykonuje proces wyrównywania cel przed zawodami. Działanie takie, wydłuża znacząco żywotność akumulatorów i w znaczny sposób poprawia jego sprawność. Na koniec można dodać, iż układ pajączka można zmieścić na naprawdę niewielkiej płytce ( 2 na 4 cm). Ja sam używam pajączka, oraz większość czołowych zawodników, jestem przekonany o jego skuteczności i polecam go wszystkim modelarzom.


POWRÓT








Prawa autorskie © RC-AUTO - Portal Modelarzy Samochodowych Wszystkie prawa zastrzeżone.

Opublikowane: 2004-08-22 (18529 odsłon)

[ Wróć ]
 
 





 
 
:: fiblack3d phpbb2 style by Daz :: PHP-Nuke theme by www.nukemods.com ::