- autor: Paweł Dwórznik
Jeżeli
chcemy, aby nasze autko nie tylko ładnie wyglądało, ale też jeździło
jak należy, musimy pomyśleć o zmianie silnika. Na początek jednak
przypomnijmy jego budowę. Silnik elektryczny składa się głownie ze
stojana (obudowa silnika z magnesami), wirnika, komutatora, uzwojenia i
szczotek.
Szczotki przekazując prąd na kolejne części komutatora powodują
powstanie pola magnetycznego wokół uzwojenia. Kolejne segmenty
komutatora znajdują się w zmiennym polu magnetycznym powodując
powstanie siły elektrodynamicznej. To właśnie dzięki niej nasze
silniczki się kręcą. To chyba tyle z teorii, a teraz przejdźmy do
rzeczy... Kupując silnik należy zwrócić uwagę na wiele rzeczy: czy
jest na łożyskach, ile ma zwoi, czy ma na wierzchu szczotki, czy jest
rozbieralny. Ceny silników są bardzo różne, lecz dobry silnik możemy
kupić już za 150-200zl.
Ilość zwoi ma główny wpływ na osiągi naszego modelu. Jeżeli
silnik będzie miał mało zwoi, będzie on osiągał bardzo duże
obroty i moc (zwiększa się siła elektrodynamiczna, dzięki której
silnik się kreci) oraz co za tym idzie - będzie pobierał więcej prądu
(P=U*I), przez co jazda modelem staje się coraz krótsza. Należy
jednak zwrócić uwagę też na silniki typu STOCK (27 zwoi). Posiadają
one bardzo duży moment obrotowy (w silnikach elektrycznych jest on już
dostępny przy niskich wartościach obrotowych, w przeciwieństwie do
spalinowych), co daje nam ostrego "kopniaka" ze startu. Osiągają
one tez niemałe obroty (Green Machine Pro - około 30 000 rpm) co daje
nam tez spora prędkość maksymalna. Jest to idealne rozwiązanie dla
osób chcących szybko i długo jeździć. Jeżeli natomiast chcemy, aby
nasz model miał ponadprzeciętną moc, to należy się zastanowić nad
silnikiem mającym mniej zwoi. Ilość zwoi wyraża się najczęściej w
postaci np. 13x4. Ta pierwsza liczba określa ilość zwoi na danym
segmencie, a ta druga mówi nam, ile razy powtórzyła się ilość zwoi
na jednym segmencie, czyli 13x4 - trzynaście poczwórnych zwoi.
Bardzo ważnym elementem silnika są szczotki. Różnią się między
sobą twardością i to od nich zależy częściowo jak szybko będzie
się kręcił nasz silnik oraz jak szybko będzie nam się zużywał
komutator. Wiele tez zależy od sprężynek dociskających szczotki do
komutatora. Jeżeli wybierzemy zbyt twarde - komutator nie pożyje za długo,
jeżeli natomiast zbyt miękkie, silnik nie zadowoli nas swoimi osiągami.
Na szczęście każdy komutator można zawsze przetoczyć specjalna
tokarka, a szczotki i sprężynki po prostu wymienić.
Jeżeli posiadamy bardzo mocny silnik, warto pomyśleć o odpowiednich
kablach doprowadzających do niego prąd. Ważnym jest, aby miał on jak
najmniejsze opory. Zależą one od pola przekroju kabla, materiału, z
którego jest zrobiony oraz od jego długości. Pożądane w tym wypadku
są kable jak najgrubsze oraz jak najkrótsze.
Dokonując wyboru silnika należy tez zwrócić uwagę na nasz model i
zadać sobie zasadnicze pytanie - czy nasz model wytrzyma takie przeciążenia
wytwarzane przez dany silnik? Niestety nie wszystkie modele są doskonałe
i mogą nie wytrzymać dużej mocy silnika.
POWRÓT
Prawa autorskie © RC-AUTO - Portal Modelarzy Samochodowych Wszystkie prawa zastrzeżone.