- tłumaczenie: Rafał Malczyński
Kiedy
Twoje auto ma złą przyczepność, a Ty zastanawiasz się co mu jest
– pamiętaj, że BARDZO ważną rzeczą jest właściwy dobór opon.
Możesz mieć takie same ustawienie jak ktoś inny, ale jeżeli masz
inne, gorsze opony, możesz mieć zupełnie inne wynik! Po pierwsze
opony są bardzo ważne, gdyż to one są jedyną częścią samochodu
mającą kontakt z podłożem po którym jeździsz. Zatem jeżeli opony
są złe – twoja przyczepność będzie zła. Brzmi sensownie, prawda?
W
kolejnych akapitach postaramy się Wam podpowiedzieć, jakimi kryteriami
można lub nawet należy się kierować w czasie doboru ogumienia
podczas zawodów.
Typy
opon
Są trzy typy opon – slicki, z bieżnikiem oraz rally.

Opona
typu slick w całości przylega do podłoża, dlatego ich przyczepność
jest bardzo dobra.
Slicki
są używane niemal w większości przypadków – poza niektórymi –
wyjątkowymi - na przykład kiedy pada lub kiedy podłoże jest
zakurzone. Kiedy to się zdarza potrzebujesz opon z bieżnikiem, by
uzyskać maksimum przyczepności. W oponach z bieżnikiem – woda lub
kurz wydostają się poprzez bieżnik – wiec nie przeszkadzają one w
uzyskaniu przyczepności opony w „ekstremalnych warunkach”.
W szczególnych okolicznościach możesz użyć opon z małym bieżnikiem.
To są opony z małymi kolcami na zewnątrz nich. Te są używane do
jazdy wewnątrz budynków na śliskim podłożu, takich jak
wypolerowana, drewniana podłoga. Ale te szybko się zużywają, więc
nie powinny być używane w innych okolicznościach. I na koniec opony
typu rally. Różnią się one tym od innych opon że posiadają na całej
swojej powierzchni gruby, klockowy bieżnik. Wszystko po to aby można
było jeździć modelem po różnorodnej nawierzchni: poczynając od
piasku, poprzez drobne kamienie, asfalt czy też trawę.
Zestawienia opon
Jak już zdecydowałeś, jakiego typu opony będziesz używać, należy
rozważyć inny czynnik. Miękkość opon. Są opony miękkie i twarde.
Któreś z nich będą lepsze od innych.
Twarde
opony są najlepsze na wysokie temperatury. Wtedy gdy się nagrzeją,
dobrze trzymają się gorącego asfaltu. Na przyczepność ma tez wpływ
kształt opony, najlepiej jest, gdy jest ona szeroka i płaska, wtedy
dobrze przylega do nawierzchni, lecz ma większe opory. Ujemną stroną
tego rozwiązania jest to, ze opony się szybciej zużywają.
Jeśli twarda opona pracuje w bardzo gorących warunkach wtedy jest sens
ich stosowania. Miękkie opony dobrze pracują w zimniejszych warunkach.
Jest tak, ponieważ zrobione są z miękkiej gumy. Dlatego generuje się
ciepło między dwoma powierzchniami i daje to większą przyczepność.
Ostrzegamy
Cię jednak!! Opony miękkie dają bardzo dobrą przyczepność w
wysokich temperaturach, ale szybko się zużywają!!
Problemy ze złymi
oponami
Wszystko
powyżej mówi co będzie dobre i a co złe.
I jeśli w o nie wierzysz, możesz mieć problemy z prawidłowym doborem
opon.
Żeby
jednak sprawa nie była aż taka trudna, poniżej objaśnimy jeszcze parę
pojęć związanych z sama jazdą.
Pod sterowność
- przednie opony mają mała
przyczepność w stosunku do tylnych. Dlatego jeśli przednie koła nie
mogą utrzymać kierunku jazdy, to nie jest wystarczająca przyczepność
do “pchania” modelu,. Jeżeli
samochód osiągnie wysoką prędkość, wtedy nie będzie reagował na
skręcanie tak jakbyś chciał i dlatego będziesz musiał zwolnić, żeby
dobrze wejść w zakręt, a przez to tracisz cenny czas.
Nadsterowność
– przednie opony maja większą przyczepność niż tylnie, wtedy jest
całkiem odwrotnie niż w pod sterowności. Wtedy samochód za bardzo
reaguje na ruch serwa. Co jest w tym złego, że model dobrze się
trzyma nawierzchni? Samochód może przez to skręcać za bardzo, to z
kolei może spowodować, ze tył samochodu będzie tracił przyczepność
I będzie wpadał w poślizg, co zwykle kończy stratą czasu na ponowne
rozpędzanie się. Czasami
dzieje się tak wtedy gdy wychodzisz z zakrętu. Wtedy
próbujesz korygować sterowanie i wtedy model ponowię zbyt mocno skręca
w drugą stronę i znów powtarza się wcześniejsza sytuacja. Zwykle kończy
się to zatrzymaniem na bandzie. Zrozumiałeś
na czym to polega? Dobrze.
To jest jedna ze złych rzeczy, które mogą się dziać na wyścigach i
powodują że Twoje osiągi są gorsze od innych zawodników.
Aquaplaning
– to zjawisko występuje gdy jeździsz w deszczu i używasz opon typu
slick. A teraz przykład: Jedziesz bardzo szybko i musisz ominąć
przeszkodę, np. uszkodzony model innego zawodnika. Próbujesz szybko
skręcić i ominąć go, aby uniknąć zderzenia. Lecz przednie koła
mają bardzo słabą przyczepność. Wtedy próbujesz skręcić, ale koła
są skręcone i model jedzie dalej prosto. I teraz już nic nie możesz
zrobić. Uderzasz w model. W efekcie widzowie mają emocje a Ty masz
uszkodzony model.
Jakość
opon
Jeśli jesteś w sklepie i starasz się wybrać jakieś dobre opony do
swojego modelu, musisz pomyśleć na jaką mają być pogodę. Jeśli
jest bardzo gorąco na zewnątrz i nie pada musisz kupić opony typu
SLICK.
Teraz
należy kupić wkładki do opon. Jeżeli masz do wyboru 2 rodzaje wkładek:
Marki X które są mniej
znanej firmy i 4 szt. kosztują np. 40 zł, albo te które są firmy Y,
które są bardzo dobrze wykonane i wszyscy ich używają i koszt 2 szt.
to 40 zł, to które
wybierzesz? Wybór jest prosty. Jeśli możesz sobie pozwolić na większy
wydatek, to kupujesz marki Y. Dlaczego tyle kosztują? Bo są bardzo
dobre!! Bo dlaczego inni by ich używali? Aby mieć jak najlepsze
wyniki, należy stosować opony oraz wkładki jak najlepsze. Są to
elementy na których nie powinniśmy oszczędzać.
Podgrzewanie
opon
Przy
jeździe lepiej jak opony są ciepłe niż zimne. Gdy twardość opon
jest dobrze dobrana, to opony grzeją się podczas jazdy tak jak powinny
i ich przyczepność jest lepsza. Kiedy zaczynasz wyścig opony są
zimne. Przy jeździe występuje tarcie, które grzeje opony. Jednak Ty
możesz to zmienić. Aby opony były ciepłe zaraz po starcie należy je
podgrzać. Służą do tego specjalne „grzałki” do opon. Przed wyścigiem
nagrzewa się opony i od początku ich przyczepność jest o wiele większa.

Tańszą metodą jest smarowanie opon specjalnym płynem który je zmiękcza,
dając podobny efekt co podgrzanie.
Podsumowanie
Teraz wybór opon należy do Ciebie. Musisz je dobrać jak
najstaranniej. Dobry wybór opon daje odpowiednie efekty. Samo
ustawienie modelu jest równie ważne, jednak opony to rzecz najważniejsza.
Zapamiętaj: tyko opony trzymają model podczas jazdy na torze.
Generalne
zasady
Na
zakończenie szybkie podsumowanie doboru opon do poszczególnych
nawierzchni:
suchy
tor = slick
mokry tor = z bieżnikiem
gorący tor = twarde
zimny tor = miękkie
I jeszcze jedna uwaga: dobrze dobrane opony to 60% sukcesu i 90% jazdy
bez zmartwienia czy model wypadnie z toru podczas pokonywania zakrętu
czy też nie.