- autor: Piotr Niezabitowski i RC-AUTO
Na początek kilka uwag - proszę dobrze je przeczytać zanim zabierzecie się do pracy !!!
Nie ponosimy żadnej odpowiedzialności za szkody lub uszczerbek na zdrowiu które powstał w wyniku eksperymentowania z zasilaczem do ładowarki, którego opis znajduje się poniżej.
Pamiętaj nawet prąd o niskim napięciu może Cie zabić !!! (ważne jest jego natężenie)
Urządzenie elektryczne bez względnie powinno być podpięte jedynie pod instalację elektryczną z oddzielnym przewodem bezpieczeństwa (bolec w gniazdku). Podczas przeróbek musi być odpięte od zasilania 220V.
Jeżeli juz przeczytaliście i dalej chcecie przerobić zasilacz od komputera na zasilacz do Waszej ładowarki - to zaczynamy.
1. Co nam będzie potrzebne?
- zasilacz ATX minimum 350W
- gniazda typu banan
- żarówka samochodowa 12V
- stycznik
- cyna
- kalafonia (topnik)
- lutownica
2. Wyrzucamy zbędne kable.
Kabli wychodzących z zasilacza mamy sporo. Identyfikujemy wg. rysunku zamieszczonego poniżej - przewody służące do uruchomienia zasilacza oraz przewody którymi płynie prąd 12V.
Do uruchomienia zasilacza slużą piny 14 i dowolny MASY. Pamietajmy że uruchomienie nastepuje poprzez krótkie zwarcie tych obu pinów !!!
Potrzebne jeszcze będą kable od pinów: 10 i jeden od MASY którymi zasilimy ładowarkę.
Aby nasz zasilacz wystartował - w wielu przypadkach MUSI mieć podpiete obciążenie - w naszym przypadku będzie to żarówka samochodowa 12V
3. Montujemy wszystko.
Po rozkręceniu obudowy zasilacza wylutowujemy zbędne przewody.
W obudowie zasilacza wiercimy 2 otwory do zamontowania gniazd typu banan oraz montujemy na niej stycznik służący do uruchomienia zasilacza. Przy montażu gniazd typu banan należy uważać aby nie zrobić zwarcia gniazda z obudową zasilacza. Do "bananów" lutujemy przewody z pinów +12V (pin 10) oraz MASĘ (dowolny)
Żarówkę samochodową montujemy w środku zasilacza - przylutowujemy do niej odpowiednie kable tj. +12V (pin 10) i przewód od MASY (dowolny).
Do stycznika przylutowujemy przewody od pinu 14 i MASY (dowolny).
Zakrecamy obudowę.
Sprawdzamy czy zasilacz uruchomi sie poprzez zwarcie stycznika, nastepnie sprawdzamy napięcie na gniazdach "banan". Jeżeli wszystko jest OK podpinamy ładowarkę.
Tak powinien wyglądać gotowy zasilacz.
Prawa autorskie © RC-AUTO - Portal Modelarzy Samochodowych Wszystkie prawa zastrzeżone.