Część II
PRZYBYCIE NA TOR
Teraz, kiedy już jesteś przygotowany do zawodów oraz poznałeś nieco specyfikę zawodów (patrz artykuł Twoje Pierwsze Zawody - przygotowania) oraz zdecydowałeś się sam wziąć w nich udział, mamy dla Ciebie kilka dodatkowych porad, które powinieneś mieć na uwadze kiedy już przybędziesz na miejsce.
Kiedy już znajdziesz się na miejscu zawodów postaraj znaleźć sobie miejsce, gdzie rozłożysz się ze swoim serwisem. Kiedy już je sobie znajdziesz, nie zapomnij spytać tych, którzy rozłożyli się obok czy miejsce to nie jest zajęte. Często zdarza się bowiem, że po przybyciu na tor jedni zawodnicy zajmują miejsce dla innych - należy to uszanować, a sam po jakimś czasie przekonasz się, że ten system jest dobry - ludzie, których poznasz i z którymi zaprzyjaźnisz się będą rezerwować miejsce również dla ciebie - zawody to nie tylko samo ściganie się - to również atmosfera w boksach, a ta jest tym lepsza im więcej przyjaciół ma się wokół siebie.
Jeśli to są Twoje pierwsze zawody, to warto również zająć miejsce obok ludzi startujących w tej samej klasie co Ty. Może znasz ich z Internetu lub poznałeś na jakichś zawodach, na których byłeś kibicem? Oni właśnie mogą najwięcej Ci pomóc jeśli chodzi o ustawianie modelu oraz poinformują Cię kiedy i jak należy przygotowywać się do startów w poszczególnych biegach.
Nie warto "wyważać otwartych drzwi" ucząc się na własnych błędach - dużo lepiej uczyć się (przynajmniej na samym początku) na błędach innych - a o tych najłatwiej dowiedzieć się od samych zawodników - pomoże Ci to uniknąć powielania ich błędów. Kiedy już znalazłeś sobie miejsce - rozłóż się ze swoim serwisem, rozłóż ręcznik na stole oraz narzędzia, a także podłącz ładowarkę i zasilacz, jeśli jest taka potrzeba - włącz również lampkę, aby mieć dobre oświetlenie w serwisie, które jest nieocenione podczas pracy przy modelu.
Zastanów się, czy nie zająłeś ze swoim serwisem zbyt dużo miejsca i czy nie przeszkadzasz tym innym zawodnikom; niektóre tory mają również limity miejsca jakie jeden zawodnik może zająć swoim serwisem - miej również i to na uwadze.
Następnie podłącz pakiet (pakiety) do ładowarki, aby się naładował do jazd treningowych, a w międzyczasie skontroluj model - czy jest w nim wszystko właściwie zamontowane i podokręcane.
Czas kiedy ładują się akumulatorki możesz również poświęcić na zapoznanie się z torem, jego kształtem - warto jest przejść wzdłuż trasy jaką będziesz jeździł i z bliska przyjrzeć się zakrętom w poszukiwaniu niebezpiecznych miejsc, których należy unikać, aby nie uszkodzić modelu oraz zbadać jakość oraz ocenić przyczepność nawierzchni toru w różnych jego fragmentach - ma to szczególne znaczenie na torach otwartych, asfaltowych, ale nie zaszkodzi również w hali na dywanie.
Warto również wejść na podest dla zawodników i z niego przyjrzeć się torowi, dobrze jest również przyjrzeć się z tego miejsca jak po torze prowadzą swoje modele doświadczeni zawodnicy, jaką linię obierają.
Doświadczeni zawodnicy to tacy, którzy jeżdżą szybko i nie rozbijają się o bandy - warto chwilę poobserwować ich "przy pracy" i później samemu spróbować jeździć takim torem jak oni.
Kiedy już akumulator jest naładowany, zamontuj go w modelu, jednak NIE uruchamiaj ani modelu, ani aparatury dopóki nie upewnisz się, że nikt z zawodników na podeście nie korzysta z Twojej częstotliwości. Uruchamiając swoją aparaturę mógłbyś doprowadzić do powstania zakłóceń w modelu któregoś z trenujących zawodników - model mógłby "uciec" spod kontroli i rozbić się o bandę czy inny model - na pewno nie zyskałbyś w ten sposób przyjaciół na torze...
Na zagranicznych torach w pobliżu podestu znajduje się tablica, na której zawodnicy przystępujący do treningu umieszczają karteczki lub breloczki, na których podana jest częstotliwość z jakiej korzystają - jeśli nie znajduje się wśród nich Twoja częstotliwość, wówczas możesz uruchomić aparaturę i model, dla pewności możesz również przed uruchomieniem aparatury uruchomić sam model trzymając go w powietrzu - jeśli nie będzie zakłóceń, tzn. model nie będzie sam skręcał kołami i kręcił silnikiem, wówczas znaczy to, że Twoja częstotliwość jest "czysta", wtedy wyłączasz model, uruchamiasz aparaturę i uruchamiasz ponownie model.
W polskich realiach tablice z częstotliwościami nie są stosowane, po podejściu do podestu pytasz po prostu trenujących zawodników czy któryś z nich nie korzysta z częstotliwości takiej to a takiej. Potem, dla pewności możesz jeszcze zastosować procedurę bezpieczeństwa opisaną wyżej - jeśli model nie kręci kołami ani silnikiem przy wyłączonej Twojej aparaturze, znaczy to, że sygnał jest czysty - możesz wówczas uruchomić swoją aparaturę i model. Pamiętaj, że pierwszeństwo w korzystaniu z danej częstotliwości ma ten, kto jest na podeście - to bardzo ważne!
Również przed uruchomieniem aparatury w boksie należy BEZWZGLĘDNIE upewnić się, że nikt nie korzysta w danym momencie z tej częstotliwości!!!
Podczas zawodów w ogóle nie wolno uruchamiać aparatur w boksach, na części zawodów są nawet utworzone specjalne depozyty, w których składane są wszystkie aparatury i wydawane są one tylko tym zawodnikom, którzy biorą udział w danym biegu. Ale póki co - mamy dopiero treningi, jednak nawet teraz należy przestrzegać zasad bezpieczeństwa. Będąc na podeście spróbuj kierować modelem stojąc w różnych miejscach podestu, aby znaleźć sobie to miejsce, z którego najlepiej będzie Ci się kierowało modelem. Uczenie się toru zabiera jakiś czas, dlatego nie staraj się już od pierwszych chwil jechać pełnym gazem, nie przejmuj się tym, że inni jeżdżą szybciej od Ciebie i nie staraj się od razu z nimi rywalizować, na to będzie czas podczas zawodów, natomiast podczas treningów jest czas na poznawanie toru i zmiany ustawień modelu. Pierwsze kilka okrążeń przejedź powoli, spacerkiem, Później, w miarę oswajania się z torem, stopniowo zwiększaj prędkość. Staraj się jeździć czysto, bez wyjeżdżania poza tor i bez rozbijania się o bandy. Jeśli zaczniesz tracić kontrolę nad modelem, znaczy to, że za szybko jeździsz, w takiej sytuacji zwolnij. Nie warto również już od pierwszych chwil zmieniać ustawień w modelu, najpierw trzeba poznać tor - czyli "wyjeździć" 1 - 2 pakiety akumulatorków. Dopiero potem, jeśli jesteś niezadowolony z zachowania modelu, możesz przystąpić do zmiany jego ustawień (opony, geometria, przełożenia itd.). Pamiętaj o zasadzie: zmieniamy tylko jedno ustawienie na raz, aby wiedzieć jak ta zmiana wpłynęła na zachowanie się modelu, nigdy nie należy zmieniać jednocześnie więcej niż jednej rzeczy w modelu!.
Po treningu, a przed zawodami postaraj się załatwić wszelkie formalności, takie jak:
- uiszczenie opłaty startowej,
- sprawdzenie na liście zawodników w grupie, w której będziesz startował czy ktoś nie będzie jeździł na Twojej częstotliwości - jeśli tak, wówczas musisz zmienić częstotliwość - pamiętaj o zasadzie, że to zawodnik niżej klasyfikowany (Ty, jako nowicjusz jesteś najniżej klasyfikowany) ma obowiązek zmienić częstotliwość.
Jako zawodnik zobowiązany jesteś posiadać co najmniej 2 komplety kwarcy, jeśli wymiana kwarcy nadal powodowałaby konflikt, udaj się do sędziów, aby pomogli Ci rozwiązać ten problem - być może któryś z wyżej od Ciebie klasyfikowanych zawodników zgodzi się sam zmienić kwarc - z reguły ludzie nie robią z tym problemów jeśli z wystarczającym wyprzedzeniem wiedzą o takim problemie,
- podanie sędziom numeru Twojej indywidualnej pchełki lub, w przypadku gdy jej nie posiadasz - zgłoszenie im tego faktu - wówczas przed biegiem będziesz musiał wypożyczyć od nich pchełkę, która będzie liczyła Ci liczbę pokonywanych okrążeń,
- pobranie naklejki z numerem startowym jaki został Ci przypisany i naklejenie jej na przedniej szybie modelu po stronie kierowcy.
Źródło: Speed Tech RC
Tłumaczenie i adaptacja do polskich warunków: Rafał Piesio
Prawa autorskie © RC-AUTO - Portal Modelarzy Samochodowych Wszystkie prawa zastrzeżone.